Az igazán komolyan vehető nemzetközi források szerint ez az autó valami teljesen mást hoz, mint amit eddig a Kia palettáján megszokhattunk. Már a formatervről is izgalmas érdekességek derültek ki, és a várható hatótávolság sem hétköznapi. Mindemellé a gyártó igyekszik kedvezőbb árat szabni, mint az EV-szegmens hasonló modelljeinél. Ebben a - reményeink szerint igazán kimerítő - cikkben összegyűjtöttük mindazt, ami a Kia EV3-ról kideríthető a fent említett források alapján.
Első ránézésre a Kia EV3 valahogy ötvözi a sportosságot és a kompakt szabadidő-autók vagányságát. Az autót alaposan körbenézve egyértelműen kitűnik, hogy a Kia tervezői folytatják azt a modern, mégis barátságos dizájnnyelvet, ameit már az EV6 és a nagyobb EV9 esetében is alkalmaztak. Sokan úgy írják le, hogy egy futurisztikus vonalvezetésű, de még mindig „emberközeli” SUV-ról van szó. Értsd: bár nagyon menőn néz ki, nincs benne semmi túlzó vagy hivalkodó.
A hűtőrács hiánya – ami az elektromos modelleknél megszokott – továbbra is karakteres frontkialakítást eredményez. Néhány forrás szerint az első lökhárító és a lámpatestek sokban emlékeztetnek az EV6 letisztult, mégis harcias „arcára”. És valóban. Valószínű, hogy a Kia dizájnerei tovább viszik azt a „digitális tigrisarc” koncepciót, amit a nagyobb modelleken láttunk. A fénydizájn szintén meglehetősen hangsúlyos: a LED-es nappali menetfények és a hátul szépen végigfutó fénycsík mind a sci-fi hangulatot támogatja.
A külső méretek alapján a Kia EV3 nagyjából a kisebb crossover/SUV kategóriába tartozik. Magyarul a könnyebb parkolhatóság és a városi használhatóság lesz a fő célpont, mégis egy olyan autó, amiben hosszabb utakra is el lehet indulni, nem zsibadt végtagokkal kell majd kihajtogatnia minket a vendéglátóknak. Mindezt annak dacára, hogy a tengelytáv az E-GMP platform (az a dedikált elektromos autó-platform, amit a Kia és a Hyundai közösen fejleszt) kompaktabb verziójára épül.
Sok helyen hangsúlyozzák, hogy a Kia EV3 – bár új modell – szeretne meríteni a nagyobb és drágább testvérek fejlesztéseiből. Vagyis nem egy „lebutított” elektromos kisöcsiről van szó (láttunk már ilyen szörnyűséget), hanem inkább egy gondosan kialakított, kisebb, megfizethetőbb, de még mindig modern és jól felszerelt típusról. Így aki esetleg eddig ódzkodott a városban nehezebben használható méretű és drágább e-autóktól, most jó eséllyel találhat valami vonzót az EV3-ban.
Belülről azt emelik ki a szakértők - amire már fentebb is utaltunk- , hogy a Kia EV3 meglepően tágas a kompakt kategóriában. A beszámolók szerint a Kia kifejezetten ügyelt rá, hogy a padló alá rejtett akkumulátorcsomag ne vegyen el túl sok helyet az utastérből. Az E-GMP platform egyik előnye éppen az, hogy az akkumulátor lapos kivitelének köszönhetően a lábtér tágasabb, és nem csak, hogy nem kell egy masszív kardánalagúttal számolni, mint egy robbanómotorosnál, de a villanyos konkurencia egyes modelljeinél kellemetlen, az ülésmagassághoz képest magas padló sem probléma (Rád nézünk, BYD Dolphin, ahol a hátul ülők lábfeje nem fér be az első ülések alá!).
Az ülések anyaghasználata és a műszerfal kidolgozottsága terén a Kia EV6-nál bevezetett modern, finoman letisztul, és kellemesen ívelt formákra lehet számítani. A Kia továbbra is igyekszik minőségi, puha műanyagokkal és textilbőr kombinációkkal dolgozni, így az autóban ülve nem lesz olyan érzésünk, hogy egy „fapados” nagyon műanyag dobozban ülünk. Egész egyszerűen a Kia mostanában azt a stratégiát követi, hogy a belső teret próbálja prémiummá varázsolni – anélkül, hogy túl drága lenne.
A középkonzolon és a műszeregységnél sem marad el a menő technológiai felhozatal: 12 colos érintőkijelző, a Kia EV6-ban és az EV9-ben megszokott intuitív menük és gyors reakcióidő, head-up display (AR HUD!) - de jó lenne, ha ez is alapfelszereltség lenne minden gyártónáél és nem kellene folyton az LCD-re pillantani!
Visszatérve az anyagokra, a Kia igyekszik környezetbarátabb megoldásokat is alkalmazni. Újrahasznosított textíliák, vegán bőr és egyéb fenntartható anyagok jelennek meg a kárpitoknál és a műszerfal borításainál. Lehet ezeket cikizni, hogy nem ez fogja megmenteni a Földet, de igenis ezek az apróságok is számítanak. Ha más nem, mert jobb érzés, hogy legalább az a pár kiló műanyag, amit az új tulajdonos miatt gyártottak nem a legkörnyezetterthelőbb előállítással történt.
A villanyautóknál a hatótáv - kevéssé meglepő módon - mindig kiemelt téma, és a Kia EV3 esetében ebben a tekintetben még nem szállt fel teljesen a füst (bár egy EV esetében ez lehet nem a legszerencsésebb metafora). Az Electrifying.com több cikkében is említik, hogy valószínűleg további akkupak opciók is jönnek hamarosan, hasonlóan a már piacon lévő testvérekhez (EV6, illetve Hyundai Ioniq 5 és 6). Az egyik - jelenlegi - opció egy kisebb kapacitású akkumulátor, amely megfizethetőbb vételárat és körülbelül 300 kilométer körüli hatótávot biztosít. A nagyobb kapacitású akku pedig a 400-450 kilométeres hatótávot célozhatja meg (ideális körülmények között).
A töltési sebesség tekintetében a Kia EV3 – az E-GMP platformnak köszönhetően – támogatja a 100-150 kW-os villámtöltést, de a források szerint a Kia szeretné tartani azt a 800 voltos rendszert, ami az EV6 és EV9 modelleknél is jelen van. Ha ez így lesz, akkor elméletileg igen gyorsan lehet majd tölteni 10-ről 80%-ra - akár 20-25 perc alatt. A kisebb akkupakk esetén ez még kevesebb időt vehet igénybe, bár ezeket az adatokat mindig érdemes fenntartással kezelni, hiszen ez attól is függ, hogy mennyire van leterhelve a töltőállomás és éppen milyen külső hőmérsékletek uralkodnak.
A legtöbb beszámoló szerint a Kia EV3 a felépítésnek és persze főleg a padlóba rejtett akkumulátorból fakadó viszonylag alacsony súlypontnak kellemesen stabil lendületesen vett kanyarban is. A gyártó egyre inkább bizonyítja, hogy az új elektromos modelljei nem csak jól felszereltek és takarékosak, de szórakoztatóan vezethetők is. A belépő modell „kisebb” teljesítményű motorral szerelt ( kb. 170-200 LE körül), de várható egy erősebb, 230-250 LE közötti verzió is.
A EV3 megkapta a teljes, a márkától megszokott fejlett vezetéstámogató arzenált. Ebbe beletartozik a sávtartó asszisztens, a vészfékező rendszer, a holttérfigyelő, sőt a navigáció-alapú tempomat is, ami nem engedi bele ész nélkül a kanyarokba az autót, hanem a navi adatok alapján lelassít a kanyar előtt - kímélve a futóművet, gumit, csökkentve a kisodródás esélyét nedves aszfalton -, majd a kifelé a kanyarból gyorsít vissza újra. Ezek a funkciók nem csak kényelmesebbé teszik az autózást, de a biztonsági értékeléseknél is sokat számítanak.
Euro NCAP törésteszt még nincs, de a Kia modelljei az utóbbi időben (is) általában jól szerepeltek, így valószínűleg az EV3 is egy megnyugtatóan biztonságos karosszériával és hatékonyan működő légzsákrendszerrel bír. Azt, hogy pontosan hány csillagos eredményt ér el, értelemszerűen a tesztek befejezésével tudjuk majd meg, de mindenki 5 csillagot vár.
A források (lásd alább) egybehangzóan dicsérik a Kia e-platformját és a gyártó szándékát, hogy ne egy leegyszerűsített, csupán „belépőszintű” villanyautót dobtak piacra, hanem olyat, ami tényleg hozza mindazt, amit egy elektromos kocsitól elvárunk 2025-ben. Az EV3 változatos felszereltségi szinttel érkezik, így mindenki megtalálhatja az igényeihez illő verziót – legyen szó a hatótávot előnyben részesítőkről, vagy éppen az extrákkal telepakolt, kényelmes „mini-SUV”-ra vágyókról. Szóval hajrá tesztvezetni!